De termen landschap en natuur worden vaak door elkaar gebruikt. Het concept van de ‘drie naturen’ uit de Italiaanse tuin-theorie van de zestiende eeuw brengt een helder onderscheid aan tussen natuur, landschap - en als derde laag: de tuin. De Franse fysicus Abbé de Vallemont verbeeldt in 1705 dit concept van de ‘drie naturen’ in een tekening. Bovenaan zijn tekening heeft hij een wild, bergachtig landschap afgebeeld met bomen, grotten en een waterval: de eerste natuur. Aan de voet van de berg is het gecultiveerde, agrarische landschap afgebeeld: de tweede natuur. Een strak gesnoeide haag vormt de overgang naar de formeel ingerichte tuin: de derde natuur.

Nu, meer dan 450 jaar later, heeft kunstenaar Iwan Smit naar een idee van architectuurhistoricus Lara Voerman en tuinontwerper en -onderzoeker Joost Emmerik een eigentijdse versie van de tekening van Vallemont uit 1705 gemaakt. In hoeverre zijn de verhoudingen tussen de drie naturen en natuur en cultuur compleet veranderd, zowel in fysieke vorm als in onze beleving? Smit's muurschildering is onderdeel van het Dissident Garden-programma en te zien in Het Nieuwe Café.

Hetty Berens, Guus Beumer, Marten Kuijpers, Klaas Kuitenbrouwer, Maurizio Montalti, Suzanne Mulder, Marina Otero Verzier, Mark Wigley
Frank Bruggeman, Overtreders-W, Andres Jacques
Boy Vereecken, Bardhi Haliti